Exit af it-relaterede kontrakter – er du på forkant?

af Søren Hvilsted

Exit fra eksisterende IT-løsninger og overgang til nye medfører ofte udfordringer, som kan have store omkostninger, både direkte og indirekte. Her får du en række opmærksomhedspunkter og råd i forhold til exit-overvejelser på IT-kontrakter.

Er du i god tid?

Vær altid i god tid i forhold til at få aftalt konkrete leveringer i exit fra ophørende IT-kontrakt. Vi oplever ofte, at for sen igangsættelse af exit-klausuler er kostbare. Står du overfor et nyt udbud af systemet, er vores anbefaling, ud fra såvel kommercielle som udbudsretlige betragtninger, at exit-aftalen er på plads før offentliggørelse.

Er din proces optimal?

Et typisk overvejelseshierarki i forhold til exit har nedenstående elementer:

Nuværende kontrakt

Hvordan er exit reguleret? Vi oplever oftest, naturligt nok, at kontrakterne indeholder relativt ikke-forpligtende klausuler i forhold til samarbejdet ved ophør. I relation til klausuler vedrørende rettigheder til kildekode, håndtering af dataoverdragelse mv. har klausulerne normalvis en mere klar regulering.

Behov for decideret exit-aftale?

a. I langt de fleste tilfælde vil der være behov for en decideret exit-aftale, hvor de faktiske ydelser, ansvar og forpligtelser i forhold til tid er reguleret.
b. Regulerer den igangværende kontrakt ”ændringer”, vil det som oftest være indenfor denne ramme, exit-aftalen defineres og prisfastsættes.

Opgørelse af behov

a. Behov for ydelser leveret af nuværende leverandør vil typisk skulle udformes som en kravspecifikation (mindstekrav og krav). Vær opmærksom på at disse, i den endelige exit-aftale, er beskrevet forpligtende og klart, så exit-aftalen bliver et ”styrbart” redskab, du kan aktivere, når behovet opstår.
b. Vær særligt opmærksom på eventuelle snitflader til ny leverandør og de tidsmæssige elementer i forhold til den nye kontrakt.
c. Overvej om muligt betalingsmodel og/eller bod/incitamentsmodeller, der understøtter, at den afgivende leverandør leverer i exit-fasen, og til stadighed har mulighed for at opretholde de nødvendige ressourcer i det udførende led. Tolstrup & Hvilsteds erfaring er, at i langt de fleste tilfælde, er kundens overvejelser om exit i forbindelse med indgåelse af kontrakter sparsomme, men ærgrelserne er, når exit nærmer sig, ikke tilsvarende små.

Picture of Søren Hvilsted

Søren Hvilsted

Om mig
Søren arbejder primært med innovative og IT-relaterede udbud samt strategisk udbuds- og indkøbssparring hos offentlige myndigheder på indkøbschef- og direktionsniveau.
Relaterede artikler

Find inspiration i vores artikler om udbudsrådgivning, kontraktstyring og indkøbsoptimering.

Massive budgetoverskridelser på statslige IT-projekter – Hvad kan vi lære?

IT-kontraktstyring – etabler gode vaner!

Udbud med forhandling

Terminologi i IT udbud og kontrakter